Blog

Sånn lager du en sosiale medier strategi i 2024

Hvordan lage en strategi for sosiale medier

“Sosiale medier er flott for merker som Netflix, Amazon eller Google, og det er ikke for små bedrifter!”

Det er det de fleste tenker.

Når det kommer til markedsføring på nett, så tar de fleste avstand fordi de ikke kan nok. Man tror at sosiale medier er reservert for morsomme folk og store bedrifter, og ikke de små. Hvis du også tror sosiale medier er valgfritt for bedriften din, så kan du tape utrolig mye inntekt og merkevarebygging.

Men bruker du sosiale medier på en god måte – så åpner det mange nye muligheter for din bedrift.

I dette innlegget, skal vi prate om sosiale medier og hvordan det kan skape vekst.

Hva er en sosiale medier strategi?

En sosiale medier strategi er en plan for innholdet din bedrift skal publisere, hvem som skal publisere det, når det skal publiseres og hvilken effekt dette skal ha. Når vi snakker om en sosiale medier strategi, ønsker vi å etablere effekten av det og hvilken fortjeneste eller omsetning det kan påføre bedriften din.

Mer enn 3,5 milliarder mennesker bruker sosiale medier aktivt, og det er i de aller fleste sine bedrifter interesser å benytte plattformen så effektivt som mulig. De fleste små bedrifter er lokalfokuserte, og vet helst hvordan det lokale aspektet fungerer godt, men med en god sosiale medier strategi kan man starte å markedsføre seg selv på landsbasis.

Derfor kan sosiale medier være en fin måte å markedsføre virksomhetene dine på. Et stort og flott sted der du kan markedsføre til en veldig stor gruppe, med en liten slant penger. Og dagens B2C, har utrolig større tillit til bedrifter som er synlig på nett.

En annen grunn du må vurdere det, er fordi det også er kostnadseffektivt. Du kan nå ut til et bredt spekter av publikum over hele verden og hvert fall hele Norge med noen få hundrelapper. Dessuten ønsker kunder større forbindelser med bedrifter, og samtidig ha et nærmere forhold til dem.

Hvordan lage en god strategi på sosiale medier (utrolige gode og påviste tips!)

Definer et mål

  • Hundrevis av bedrifter som konkurrer mot hverandre, finn ut hvor du vil være mest synlig.
    • Noen bruker Facebook, og andre bruker Instagram/Youtube

Uten et klart, veldefinert mål kan du ikke bruke sosiale medier. Det er som å gå i blinde. Før du markedsfører produktene dine eller legger ut innhold, må du også sette gode mål til din bedrift.

Finn ut hvem din målgruppe er

Bilde av en målgruppe eller "personas"

Å forstå målgruppen din er det mest definerende du kan gjøre for bedriften din. Uten å definere dem, så vet du ikke hva dem ønsker – derfor et også et enkelt sted å starte er å lage personas over dine kunder.

Når du vet hvem målgruppen din er, så er det enkelt å finne ut hvem de er og hva slags innhold de liker. Det å finne målgruppen din lar deg også vite hvilken sosiale medieplattform som vil fungere best for din bedrift. For eksempel bruker 75% av personer i alderen 18-29 aktivt Instagram. Mens bare 20% av alderen 50 til 64 er aktive på Instagram.

Så hvis målgruppen er de yngre. Så er ofte det enklere å markedsføre dem der. Men hvis du vil rette deg mot et eldre publikum, kan du kanskje vurdere andre platformer.

Hvordan finner man målgruppen sin, eller hvem kunden er?

  • Lag en persona. Hva gjør dem på fritiden? Hvor jobber de? Hvor bor de?
  • Finn ut hvilke sosiale medier de bruker. Gjerne ta intervjuer av dem!
  • Andre konkurrenter, hvem retter de seg mot?
  • Send dem spørreundersøkelser etter de har gjort et kjøp, slik at du kan få vite mer info om det.
  • Når du vet hvem kundegruppen din er, så er det lurt å vite hvor ofte du skal publisere innhold

Innholdskalender er lurt for å være «consistent»

Innholdskalender eller årshjul

Organiser innholdet ditt, slik at det blir enklest mulig å legge ut innhold. Gjerne planlegg hva innholdet ditt skal bestå av, uke etter uke – slik at du enkelt kan produsere innhold. Hvis du er da i tvil, så kan du se tilbake å gå tilbake til din plan.

Det å opprettholde en stødig «flow» av innlegg, vil gjøre det enkelt for deg å gå tilbake til planen og få en stødig følgerbase.

Slik kan du få flere følgere på Instagram med innholdskalender

  • Sett målet på hvor mye du vil publisere, og hva slags innhold du vil publisere.
  • Sørg for å finne ut hvilket verktøy du vil bruke. Finnes f. eks hotsuuite eller HubSpot.

Gjerne også bruk ExCel om det er noe du heller syns er enklere.

  • Før du velger strategien din for sosiale medier, ha disse tingene klart.
    • Innholdstittel
    • Type av innhold
    • Persona
    • Datoer for publisering
    • Diverse notater
    • Lenker til kilder

Begynn å legg ut innhold for å få flere følgere

Nå som du har satt alle planene, la oss begynne å legge ut innhold. Det kan virke som det er enkelt å bare legge ut innhold, men det her er nok den vanskeligste delen av det hele. Det er derfor det er best å ha ideer klart liggende, og legge en god publiseringsplan som gjør det vanskeligste litt enklere for deg.

Engasjer med følgerene dine

Det trenger ikke å alltids være meget, men bare at du legger merke til følgerene dine er viktig. Og en viktig strategi på å holde kundene dine fornøyde. Her er noen ting du kan enkelt gjøre:

  • Del verdifullt innhold av andre for følgerene dine.
  • Del også gode tilbakemeldinger og annerkjennelser.
  • Husk å vise bilder av ansatte og bedriften!
  • Du kan kjøre forskjellige møter og spørsmålsrunder!

Når er det best å poste på Instagram?

Som du vet selv, så er folk på instagram og andre sosiale medier på forskjellige tidspunkt, så det er vanskelig og alltid finne beste tid å poste på. Ettersom din konto og sosiale medier tilstedeværelse, så kan du se når kundegruppen din har mest engasjament for Instagram.

Men vi har skrevet et langt innlegg som går i dybden på når det er best å poste på Instagram her!

Sett budsjett for sosiale medier, og din strategi

Budsjett er viktig, og det gjelder for både store og små bedrifter. Det å ha et budsjett, gjør det enkelt for deg å maksimere profitten du kan få av sosiale medier. Hvis du lurer nøyaktig på hvor mye du bør ha i budsjett, så er det forskjell fra bedrift til bedrift.

Et veldig generellt tips er å benytte noe av markedsbudsjettet deres til å publisere innhold. Noe av de innleggene er nok rettet mot andre ting som dere faktisk tjener penger på, som kurs eller webinarer – de postene kan dere velge å annonsere med. Et greit start budsjett for å teste kan være 5.000-15.000 i måneden.

4 Grunner for å få en strategi på sosiale medier

1. Det hjelper deg med merkevarebygging

Merkevarebygging er ikke om å velge det beste slagordet eller ha en flott logo. Det handler mer om bygge et positivt omdømme blant dine kundegrupper. Et rykte som vil fortsette å eksistere til og med hvis du ikke er aktiv på andre foraer.

Og sosiale medier er det beste stedet å bygge et rykte og et merkevare. Det å ha en sterk tilstedeværelse på sosiale medier kan hjelpe deg å vise andre at ditt merkevare er pålitelig. Det lar deg definere hvem du er som et merkevare og hjelper kunder å relatere. Så hvis du ønsker å bygge en sterk merkevare tilstedeværelse på sosiale medier, gjelder disse tipsene:

Still spørsmål

Før du velger hvilken kanal du skal bruke for å bygge ditt merkevare, spør deg selv – hvem er målgruppen din? Demografi? Hva er ditt mål for sosiale medier? Spør disse spørsmålene så vil du forstå om du er på riktig vei.

Vær konsekvent

Det har vi vært innom før, merkevare er ikke noe som blir bygget på dagen! Du må legge inn mye engasjement og være tilstede på forskjellige kanaler. Du må være aktiv på ulike kanaler, som Linkedin, Facebook, Instagram og Twitter.

2. Du kan forstå kundene på et dypere nivå

Et forhold med en kunde slutter ikke etter salg. Kundene dine er hjertet av bedriften, og å opprettholde relasjoner med dem er en pågående prossess som ikke tar slutt. Du som en bedrift trenger å nå ut til dine kunder, og danne et forhold til de. Det er her sosiale medier kan hjelpe deg, kunder forventer å få hjelp på sosiale medier – og samtidig forventer at de skal finne deg på sosiale medier.

Og bruker du forskjellige plattformer, så gir du også mulighet til kundene kan prate med deg og skape engasjament.

Noen måter å forstå kundene dine på et dypere nivå

  • Sosiale medier er et flott sted å samle informasjon om dine kunder. De elsker å dele sine interesser, preferanser og noen ganger forventningene sine på nett. Legg ut innhold som oppmuntrer dem til å skape interaksjoner med deg. Det vil vise ansikt for deres bedrift, og samtidig at dere er pålitelig.
  • Et enkelt takk for deres hengivelse til din bedrift, går en utrolig lang vei. For eksempel, hvis noen deler noe eller legger igjen en “review” – bruk tiden til å legge igjen en kommentar og takke for tilbakemeldingen.
  • Lag og publiser flott innhold, som gjør at brukere vil like det eller kommentere det. Eksempel, kan være å legge til et instruksjonsvideo som viser hvordan man bruker ditt produkt eller tjeneste.
  • Vis bak kulissene! Det kan vise hvordan din bedrift operer, og hva de kjøper og gi dem et dypere forståelse av bedriften.

3. Hvorfor du må være på sosiale medier og utvide merkevaret ditt

Vi vil gi deg noen grunner hvorfor du kan utvide ditt merkevare på nett

  • Kunder snakker allerede om din bedrift på nett – er du tilstede vil du få vite hva som står og hvilke forventninger kunder har.
  • Kunder ser på omtaler mer enn aldri, derfor er det viktig å lese gjennom disse å ta til seg ros – men fortsatt jobbe med kritikken.
  • Word of mouth – kunder prater med hverandre på nett og i det virkelige liv!

4. Konverter flere kunder

Hvordan? For det første, har brukere av sosiale medier stor kjøpspotensiale. I tillegg til dette, så gir sosiale medier deg en god mulighet til å vise hvordan dine produkter fungerer – og å selge de direkte der! Vær aktiv på sosiale medier, hvis at du er til stede- bedriften er aktiv og at du er klar til å ta imot bestillinger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *