Sosiale medier strategi (2022)

Sosiale medier strategi (2022)

"Sosiale medier er flott for merker som Netflix, Amazon eller Google, og det er ikke for små bedrifter!"

Det er det de fleste tenker.

Når det kommer til markdedsføring på nett, så tar de fleste avstand fordi de ikke kan nok. Man tror at sosiale medier er reservert for morsomme folk og store bedrifter, og ikke de små.

Og hvis du også tror sosiale medier er valgfritt for bedriften din, så taper du utrolig mye. Og ha en bedrift og ikke prøve seg på å sosiale medier, kan medføre store tap av salg.

Men bruker du sosiale medier, på en god måte – så åpner det mange nye muligheter for din bedrift.

I dette innlegget, skal vi prate om sosiale medier og hvordan det kan skape vekst.

Sosiale medier og vekst for bedrifter

Mer enn 3,5 milliarder mennesker bruker sosiale medier aktivt, og alle bedrifter kan utnytte seg av denne brukerbasen. Lurer du på hvordan

De fleste små bedrifter er lokalfokuserte, og vet helst hvordan det lokale aspektet fungerer godt, men de kan begynne å drive markedsføring på landsbasis.

Derfor kan sosiale medier være en fin måte å markedsføre virksomhetene dine på. Et stort og flott sted der du kan markedsføre til en veldig stor gruppe, med veldig billig bruk av penger.

Og dagens kunder, har utrolig større tillit til bedrifter som er synlig på nett.

En annen grunn du må vurdere det, er fordi det også er kostnadseffektivt. Du kan nå ut til et bredt spekter av publikum over hele verden og hvert fall hele Norge med noen få hundrelapper.

Dessutten ønsker kunder større forbindelser med bedrifter, og samtidig ha et nærmere forhold til dem.

Hvordan bruke sosiale medier for bedrifter (påviste tips)

Definer et mål

 

  • Hundrevis av bedrifter som konkurrer mot hverandre, finn ut hvor du vil være mest synlig.
    • Noen bruker Facebook, og andre bruker Instagram/Youtube

Uten et klart, veldefinert mål kan du ikke bruke Sosiale medier. Det er som å gå i blinde. Før du markedsfører produktene dine eller legger ut innhold, må du sette gode mål til din bedrift.

Engasjament, og brukere som reagerer til dine post og innhold er utvilsomt en god start – men det kan være lurt å definere flere mål enn som så.

Et også godt mål er å finne ut hvordan du skal konvertere eventuell trafikk.

Finn ut hvem din målgruppe er

Buyer Persona Development

Å forstå målgruppen din er det mest definerende du kan gjøre som en bedriftseier.

Uten å definere dem, så vet du ikke hva dem ønsker – lag gjerne også personas over dine kunder.

Når du vet hvem målgruppen din er, så er det enkelt å finne ut hvem de er og hva slags innhold de liker.

Å finne målgruppen din lar deg også vite hvilken sosiale medieplattform som vil fungere best for din bedrift. For eksempel bruker 75% av personer i alderen 18-29 aktivt Instagram. Mens bare 20% av alderen 50 til 64 er aktive på Instagram.

Så hvis målgruppen er de yngre. Så er ofte det enklere å markedsføre dem der, gjerne kjøp Instagram følgere også hvis du skulle trenge den starten. Men hvis du vil rette deg mot et eldre publikum, kan du kanskje vurdere andre platformer.

Hvordan finner man målgruppen sin, eller hvem kunden er?

  • Lag en persona. Hva gjør dem på fritiden? Hvor jobber de? Hvor bor de?
  • Finn ut hvilken sosiale medier de bruker, gjerne ta intervjuer av dem.
  • Andre konkurrenter, hvem retter de seg mot? Du kan finne en del informasjon om dem.
  • Send dem spørreundersøkelser etter de har gjort et kjøp, slik at du kan få vite mer info om det.
  • Når du vet hvem kundegruppen din er, så er det lurt å vite hvor ofte du skal publisere innhold

Innholdskalender er lurt for å være «consistent»

Organiser innholdet ditt, slik at det blir enklest mulig å legge ut innhold.

Gjerne planlegg hva innholdet ditt skal bestå av, uke etter uke – slik at du enkelt kan produsere innhold.

Hvis du er da i tvil, så kan du se tilbake å gå tilbake til din plan.

Opprettholde en stødig «flow» av innlegg, vil gjøre det enkelt for deg å gå tilbake til planen og få en stødig følgerbase.

Slik kan du få flere følgere på Instagram med innholdskalender

  • Sett målet på hvor mye du vil publisere, og hva slags innhold du vil publisere.
  • Sørg for å finne ut hvilket verktøy du vil bruke. Finnes f. eks hotsuuite eller HubSpot.

Gjerne også bruk ExCel om det er noe du heller syns er enklere.

  • Før du velger strategien din for sosiale medier, ha disse tingene klart.
    • Innholdstittel
    • Type av innhold
    • Persona
    • Datoer for publisering
    • Diverse notater
    • Lenker til kilder

Begynn å legge ut innhold for å få flere følgere

Nå som du har satt alle planene, la oss begynne å legge ut innhold.

Det kan virke som det er enkelt å bare legge ut innhold, men det her er nok den vanskeligste delen av det hele.

Det er derfor det er best å ha ideer klart liggende.

Sosiale medier liste:

 

  • Du kan vurdere å bruke annen trafikk.
  • Du kan bruke sosiale mediene til å markedsføre dine produkter på giveaways.
  • Spørrekonkurranser og meningsmåler hjelper deg utrolig mye.
  • Du kan markedsføre alt, men husk å legg ut vanlig innhold før du markedsfører ditt produkt.

Kan virke som det er overveldende å starte, men husk å ta et steg om gangen.

Ved å legge grunnarbeidet så finner du det mye enklere å kunne poste innhold, og deretter holde deg motivert for å fortsette.

Husk å svar dine følgere!

Hvis du ønsker å implementere en god strategi på sosiale medier, husk at du må da være aktiv på dine brukere og også svare dine følgere.

Det trenger ikke å alltids være meget, men bare at du legger merke til kundene dine er viktig. Og en viktig strategi på å holde kundene dine fornøyde. Du kan gjøre for eksempel

  • Del verdifullt innhold av andre for følgerene dine.
  • Del også gode tilbakemeldinger og annerkjennelser.
  • Husk å vise bilder av ansatte og bedriften!
  • Du kan kjøre forskjellige møter og spørsmålsrunder!

Når er det best å poste på Instagram?

 

Som du vet selv, så er folk på Instagram eller Tiktok – og andre sosiale medier på forskjellige tidspunkt, så det er vanskelig og alltid finne beste tid å poste på. Ettersom din konto og sosiale medier tilstedeværelse, så kan du se når kundegruppen din har mest engasjament for Instagram.

I følge HootSuite er den ideelle tiden å legge ut på sosiale medier generelt klokken 10:00 på tirsdag, onsdag og torsdag. Da er det lurt å bruke disse tipsene!

  • Finn ut når din følgerbase er mest aktiv, og når du får mest likes. Er det på kvelden eller på dagen?
  • Det innholdet du har postet som har gitt best resultater, når var det postet?
  • Se hva dine konkurrenter gjør, og prøv å kopier dem og gjør det enda bedre!

 

Bruk Instagram eller Tiktok trender slik at du har en god strategi!

 

Følg alltid med hva som skjer i sosiale medier verden, det er en utrolig viktig del av strategien for å få større engasjament for bedrifter.

Tenk på hva dine lagde persona som vi snakket om tidligere følger. Og hva slags innhold de liker! Prøv å finn og lag innhold de også liker!

Å følge med på dine konkurrenter sin feed, er også en god metode å finne en god strategi på sosiale medier.

 

Budsjett for sosiale medier, og din strategi

Budsjett er viktig, og det gjelder for både store og små bedrifter.

Det å ha et budsjett, gjør det enkelt for deg å maksimere profitten du kan få av sosiale medier.

Hvis du lurer nøyaktig på hvor mye du bør ha i budsjett, så er det forskjell fra bedrift til bedrift.

Men vi tenker at B2B så bør du bruke 2-5% av ditt hele budsjett på markedsføring, og dette bør inngå på sosiale medier også.

Basert på det over, så vil en liten bedrift trenge markedsføringsbudsjett alt fra 20-100 tusen kroner i året.

 

Tilbake til bloggen