Det er ingen hemmelighet at Instagram influencere kan tjene gode penger. Men hvis du har tilbrakt en god stund på plattformen og postet uten en plan, vet du også at det å få likes ikke er så enkelt som du kanskje tror. Det krever litt mer enn å bare ta et bilde og poste det med en morsom bildetekst. Hvis du ønsker å få flere likes på Instagram, må du ha en Instagram-strategi på plass. Heldigvis har du kommet til rett sted hvis du lurer på hvordan du kan få flere likes på Instagram. I denne artikkelen vil vi gå gjennom alt du trenger å gjøre for å få flere “likes” og engasjement på dine Instagram-innlegg, “Stories”, “Reels” og “IGTV”. Til slutt, så anbefaler vi også at det å bare kjøpe Instagram likes er en god plan også.
Hva er Instagram likes og hvorfor er de viktige?
Instagram likes er andres måte å fortelle deg at de liker innholdet ditt på. Og innrøm det, det er hyggelig å åpne Instagram og se alle de fine små varslingene som forteller deg at innholdet ditt resonerte med folk, ikke sant? Selvsagt, selv om det er fint å få likes på innleggene dine, betyr de små hjertene mye for Instagram-influencere som håper å øke rekkevidden sin på plattformen. Instagram likes er en av måtene algoritmen bestemmer hvilket innhold som skal vises til et større publikum, og hvilke brukere som har enklere tid med å dele innholdet sitt. Tenk på dem som rangeringssignaler, lignende det søkemotorer ser etter når de bestemmer hvordan de skal indeksere og rangere nettsider.
Og selv om Instagram prøver å skjule antall likes et innlegg mottar, betyr det ikke at de er mindre viktige. Selv om antall likes ikke er offentlige, er antall likes fortsatt et viktig influenssignal for plattformen, så det er avgjørende at du skaper en Instagram-markedsføringsstrategi designet for å få mer likes og engasjement på innholdet ditt!
Hvordan få flere Instagram likes: noen tips!
Å få flere likes og følgere på Instagram er ikke enkelt. Bare spør noen av de største Instagram-influencerne om tiden og energien de har lagt ned i å bygge følgerene sine, og hvor mye tid og energi det tar å fortsette å vokse. Men bare fordi det ikke er enkelt, betyr ikke det at det er umulig. Faktisk er det tre områder du kan adressere for å starte på veien til å samle flere likes nå:
- Lag kreativt Instagram innhold:
Det du publiserer på Instagram har stor betydning. Siden Instagram er en visuell plattform, er det viktig at innholdet ditt er visuelt tiltalende. Innholdet du publiserer har en stor innvirkning på hvem du tiltrekker deg til kontoen din, og hvis det ikke er bra nok, vil folk ikke bli værende. - Promoter innholdet ditt:
Når du har skapt flott innhold, må du markedsføre det ved hjelp av krysposting, hashtags og mer. - Samarbeid med andre:
Sponsede innlegg, partnerskap og selv å engasjere seg i innholdet andre folk publiserer, kan gå langt i å skaffe deg flere likes og engasjement.
Nå som vi har dekket de tre viktigste områdene du trenger å fokusere på, la oss se nærmere på nøyaktig hva du kan gjøre innenfor hver av disse områdene for å øke antall likes og engasjement på Instagram-innholdet ditt.
Finn målgruppen din tidlig
En av de viktigste tingene du kan gjøre for å øke antall likes på Instagram er å finne målgruppen din. Du trenger ikke å være alt for alle, og du bør ikke prøve på det heller. Din målgruppe er de som er interessert i det du har å si. Lag din profil med tanke på den målgruppen og bygg din innholdsmarkedsføringsstrategi rundt å nå dem. Denne typen målretting garanterer nesten at du vil få de ekte likene du ønsker deg.
Hvem er konkurrentene dine på Instagram?
På samme måte som du bør kjenne til målgruppen din, må du også kjenne og forstå konkurrentene dine. Dette kan også hjelpe deg med å få nye ideer til innhold du ønsker å lage og dele på din egen Instagram-konto. Det betyr selvfølgelig ikke at du skal kopiere dem. Men du bør absolutt sjekke ut hva de legger ut, og spesielt ta hensyn til innholdet de deler som får publikumet deres begeistret. Tilpass dette innholdet til din egen stil. Du kan til og med sjekke ut hvem deres mest engasjerte følgere er og begynne å følge dem og engasjere deg med dem for å lokke dem over til din konto.
Test ut forskjellig innhold
Mens Instagram begynte som et sted for å dele vakre bilder, har det vokst til en flerdimensjonal plattform som tilbyr tonnevis av muligheter for å eksperimentere med typen innhold du tilbyr. Å teste ut forskjellige typer innhold vil holde innholdet ditt oppdatert og publikumet ditt interessert. Over tid vil du finne ut hvilke typer innhold som virkelig treffer publikumet ditt, slik at du kan fokusere mer på det. Her er noen ideer for forskjellige typer Instagram-innhold du kan prøve ut:
Inspirerende sitater
Ja, vi vet. Å poste sitater på Instagram kan være så kjedelig. Men vi snakker ikke om “Lev, ler, elsk” her. Vi snakker om sitater som direkte relaterer til merket ditt og bransjen din.
Bak kulissene-bilder
Mer og mer er brukere interessert i hva som skjer i hverdagen til influencerne og merkene de følger på plattformen. Publikumet ditt følger deg av en grunn – vanligvis fordi de liker deg, produktene og tjenestene dine, eller innholdet du tilbyr. Å dele hva som skjer bak kulissene er en enkel måte å koble på et dypere nivå med følgerne dine.
Bruk bildekaruseller
Karuseller er en flott måte å dele samlinger av bilder med følgerne dine. Du kan vise frem flere produkter, en gruppe bilder fra en fotoshoot eller hendelse, sett med ditt eget innhold, eller til og med fortelle en historie med karusellinnleggene dine. En illustrasjon:
Post mer videoinnhold
Video er utrolig engasjerende og skiller seg ut blant endeløse stillbilder i overfylte Instagram-feeder. Vi anbefaler å poste mer videoinnhold, spesielt innhold som ikke er avhengig av lyd. “How-to” videoer er spesielt populære på Instagram. Det er viktig å inkludere undertekster for å nå brukere som ikke lytter til lyd mens de scroller (og det er mange av dem). I tillegg er undertekster flott for tilgjengelighet, som rettmessig blir et kjennetegn på merkevarer og påvirkere som publiserer innhold for mer enn bare økt salg.
Bruk Instagram Stories
Instagram Stories er en av Instagram-marketing trendene som bare fortsetter å øke i bruk. De gir merkevarer og påvirkere en sjanse til å være mer ærlige og autentiske. Du trenger ikke videoproduksjon for dette populære Instagram-innholdet. Du kan nå også fremheve Stories som du ønsker å ha tilgjengelig lenger enn de standard 24 timene. Dette er utrolig nyttig hvis du stadig besvarer de samme spørsmålene fra følgere, eller hvis du vil fremheve brukergenerert innhold eller dele kampanjer. Danske komikeren Sofie Hagen bruker Story-høydepunkter til stor effekt, inkludert en FAQ, et velkomsthøydepunkt og mye mer.